처음 이 음반이 블루노트 계열에서 나왔다는 말을 듣고 깜짝 놀랐다. 그도 그럴 것이, 이들의 이름을 가장 먼저 경험했던 것은 영국 BBC 라디오원의 댄스 장르 플레이리스트에서였던 것이다. 물론 재즈가 댄스와 영 인연이 없는 음악은 아니지만, 요즘 말하는 댄스가 어디 스윙이겠느냐 말이다. 눈부신 싸이키 조명 번뜩이는 플로어 위에서 DJ의 진두지휘 아래 미친 듯 집단 테크노 도가니를 연출하는 것이 현재의 소위 ‘일렉트로닉 댄스’이다. 그 속에서 빛나는 더 버드 앤 더 비(The Bird And The Bee)의 이름이란 잘못 배달된 것이거나 수취인 불명이라고 생각한대도 누가 뭐랄까 싶다.
문제의 바로 그 곡, <F*king Boyfriend>는 그러나 앤드류 웨더롤 같은 유수의 DJ들이 급추천한 현재의 상황에서도 보다시피 뭐 그렇게 심하게 저질러진 실수 같지는 않다. 거의 아스트루드 질베르토와 브로드캐스트(Broadcast)의 만남이라고 할 수 있을 법한 이 매력적이고도 당돌한 일렉트로-재지-댄서블-팝 넘버는 이 혼성 듀오가 갖고 있는 단순하고 중독적인 마력을 타이틀 곡 격인 <Again And Again>(이 제목도 원래 처음 만들었던 EP 때는 [Again And Again And Again And Again]이었다)과 더불어 잘 드러내주는 앨범의 제1선 얼굴마담들이다. 1~2년 쯤 전에 노라 존스의 악동 대항마 격으로 출현했던 넬리 맥케이가 그랬던 것과 같은 의외의 펀치를 날려주시는 모습에서 재즈와 팝의 세련된 교차편집 행태를 또 한번 느껴볼 수 있지만, 그녀에 대해 이들 더 버드 앤 더 비가 보여주는 차이점은 단순히 멤버 구성만이 아니라 스탠다드 팝을 사랑하되 인디 팝과 (빈티지) 일렉트로닉 사운드를 체화한 상태에서 보여주는 스타일 상의 세련됨이다.
그것은 아무래도 멤버 중 그렉 커스틴(Greg Kurstin) 덕분일 공산이 크다. 멀티 인스트루멘틀리스트인 그의 경우, 최근 영국에서 화제를 불러일으킨 릴리 알렌부터 벡, 올 세인츠, 플레이밍 립스 등 다양한 스타일의 아티스트들과 함께 곡을 만들거나 그들의 음반을 프로듀싱하는 일이 지금까지의 주된 업무였던 것이다. 십대 시절부터 피아노 신동으로 이름이 났던 그는 일찍이 찰스 밍거스의 피아니스트로 유명한 재키 바이어드로부터 피아노를 배우기 위해 LA에서 뉴욕으로 건너온 적도 있을 만큼 재즈와 무관하지 않은 인물이기도 하고, 현재의 더 버드 앤 더 비의 결성을 매개한 것도 알고 보면 재즈 스탠다드 넘버들에 대한 두 사람의 공통된 애정이었고 보면, 비록 현재까지의 음악적 행보가 다소 일관성이 없는 것처럼 보인다 하더라도 더 버드 앤 더 비의 음악에서는 그 모든 과거가 다 용서된다 - 즉 실제 그들이 거쳐온 각각의 행보가 그대로 반영된 음악이 되었다는 뜻이다.
그렉에 비해 상대적으로 프로필이 간소해보이는 듯한 여성 멤버 이나라 조지(Inara George)도 알고 보면 생각만큼 만만하지가 않다. 국내에서는 비교적 덜 알려졌지만 미국을 비롯 해외에서는 서던 록 계열에서 먹어주는 70년대 고참 밴드 리틀 피트(Little Feat)의 간판 기타리스트 로웰 조지의 딸이기도 한 그녀 역시 LA를 중심으로 여러 밴드를 오가며 일찍이 음악활동을 해왔다. 지난 2005년에는 자신의 이름으로 [All Rise]라는 타이틀의 솔로 앨범을 발표하기도 했는데, 그렉과 만나게 된 것도 바로 이 앨범이 계기였다. [All Rise]의 프로듀서였던 마이크 앤드류스가 두 사람을 연결시켜주었던 것이다 - 물론 그렉의 입장에서는 자신이 조력자로 참여한 여느 다른 아티스트의 경우와 크게 차이날 것 없는 형태로 처음 의뢰 받았는지 몰라도, 어느 날 리허설 후 그렉이 자리잡고 앉은 피아노를 중심으로 사정은 변하기 시작했다. 이 때 두 사람은 스탠다드 팝에 대한 서로의 애정을 확인하게 된 것이다. “나는 평소 스탠다드 부르길 좋아하는데 그렉도 알고 보니 스탠다드 연주를 좋아하더라구요. 그날 세 시간인가 네 시간 동안 우리가 아는 옛날 곡은 전부 다 닥치는 대로 불러봤었죠.”
그런 식으로 3년의 시간을 충분히 들여 만든 것이 데뷔 앨범 [The Bird And The Bee]이다. 사실 앨범으로 이렇게 만들어질지의 여부도 이들이 이 곡들을 녹음하던 당시엔 확신할 수가 없는 상황이었다. 이나라는 갓 솔로 앨범을 만들어낸 직후였고, 그렉은 다른 이에게 고용되어 히트곡을 써내야 한다는 압박감 없이 짬짬이 그녀와의 작업을 하나씩 즐기면서 완성해갈 수 있었다. 결과물은 어쨌든 팝이었지만 그런 의미에서는 충분히 재즈적이라고 할 만하다 - 오픈 엔드의 임프로바이제이션(즉흥)이라는 과정상의 면에서는.
헌데 놀라운 것은 그러한 털털한 작곡 과정과는 달리 탄생한 곡들은 매우 깔끔한 나머지 새침하기까지하다는 사실 - 재즈를 기반으로 그야말로 60년대 프렌치 팝 및 스페이스 팝 라운지와 21세기 일렉트로닉 드론 사운드 사이의 모든 스펙트럼을 다 활용하여 훌륭한 현대형 복고를 만들어냈다. <I'm A Broken Heart>와 <I Hate Camera>의 도입부와 코러스는 근래 인디에서 등장한 것 중 가장 상상력 넘치면서도 그 당도로서도 우수한 멜로디 라인으로 추천하고 싶다. 아스트루드에 비견될 산들산들 음색을 자랑하는 <My Fair Lady>도 멜로디와 코러스의 대중적 친밀감으로는 그 버금딸림으로 추천할 만하고.
그리고 여기에는 이나라의 보컬이 가진 마력이 그 중심에 선다. 이러니저러니 해도 상상력 넘치는 멜로디라인에 대해서라면 별 수 없이 <Again And Again>을 꼽게 된다. 더 버드 앤 더 비의 시작을 알린, 두 사람이 가장 처음 만들었고 또 가장 첫 EP의 타이틀곡으로 썼으며 이번 정식 데뷔 앨범에서도 첫 곡으로 올려놓은 이 노래는, 두 말 필요 없이 단 한 번 들어보면 왜 이 곡이 이렇게 모든 것의 처음에 서는지를 이해할 수밖에 없을 정도로, 마치 내려오고 싶지 않은 흔들목마 위에 올라타기라도 한 것처럼 끝없이 되풀이될 것만 같은 - 혹은 그러기를 바라는? - 반복 루프(‘다시 또 다시 또 다시 또 다시’라는 제목처럼) 속에서 계속 길을 잃게 된다. 반복적일 뿐 아니라 중독적이다. 이 심상치 않은 출발을 그대로 맞받아 홈런을 터뜨린 것이 앞서 언급한 <F*king Boyfriend>인데, 이 곡 하나 때문에 이 꿈꾸는 소녀의 드림팝 재즈 앨범에 떡하니 19금 스티커가 붙게 되었지만 이것은 불명예라기보다는 차라리 보너스라 해야 할 것이다 - 덕분에 예기치 못한 댄스 음악계 및 라디오의 환대를 받게 된 것이다. 더불어, 더 버드 앤 더 비가 단순히 듣기 좋은 어덜트 컨템퍼러러 팝, 거세된 배경음악 재즈가 도저히 될 수 없는 이유를 이와 같은 대담한 아이러니 감각으로 알 수 있기도 하다.
노라 존스의 공전의 대히트 이후 블루노트도 70여 년 가까운 역사에서 이미 큰 곡선을 그리며 변화해가고 있는 중인 지금 시점에서 새삼스럽게 더 버드 앤 더 비의 사운드를 두고 호들갑을 떨 필요는 없다는 생각도 사실 든다. 정확히 말하면 블루노트가 아니라 그 자매 레이블인 메트로 블루(Metro Blue)에서 발표된 이 앨범에 그래서 예전 클래식(典範) 재즈 시절의 잣대를 들이대는 것 역시 어불성설이리라. 면면을 살펴보면 기존 재즈 영역의 홀리 콜을 비롯해서 브라질 출신의 베테랑 여성 가수 마리사 몬테, 포르투갈 파두의 대가들인 마드레두쉬, 자마이카 출신으로 이미 영미권에서 팝 가수로 활동중인 앤드루 도널즈까지 이 메트로 블루가 현재 거느리고 있는데, 1994년에 설립되었다니 벌써 13년째의 연혁인 셈이다. 그러므로 이 앨범의 사운드는 의외성이 아니라 정당성으로 평가를 해줘야 할 것이다 - 재즈 스탠다드 스타일을 완전히 21세기 식 뒤집기로 깔끔하게 소화해내는 이 ‘팝송’들을 마주한 우리에게 필요한 것은 아마도 의식적인 관용보다는 부지중의 동참일 것이기에.
이 외딴 혹성에 나 혼자만 남은 것처럼 들리는 꿈꾸는 듯한 마지막 트랙 <Spark>에서 그 점을 실감할 수 있다면 당신은 이미 행운아이다.
There is something wrong and there is something right When you can take me by the hand and i will close my eyes When you lay down with me you took the other side When you lay down with me you never slept that night Are you working up to something But you give me almost nothing Keep me hopeless up to something On my kness Would you ever be my would you be my fucking boyfriend Would you ever be my would you be my fucking boyfriend Are you an amatuar or is it your unkind To torture all the other girls you keep me by your side Are you unsatisfie you can't make up your mind When you can take me by the hand and i will close my eyes Are you working up to something But you give me almost nothing Keep me helpless up to something On my kneees Would you ever be my would you be my funking boyfriend Would you ever be my would you be my funking boyfriend
I would be so winning So absolutely winning I guarentee in melody A promise in the sky Would you ever be my would you be my fucnking boyfriend Would you ever be my would you be my fucnking boyfriend Would you ever be my would you be my fucnking boyfriend Would you ever be my would you be my fucnking boyfriend There is something wrong and there is something right When you can take me by the hand and i will close my eyes When you lay down with me you took the other side When you lay down wirh me you never slept that nigt Would you ever be my would you be my fucking boyfriend Would you ever be my would you be my fucking boyfriend Would you ever
Cry, As much I want to weep, I know I can't have you, I wipe my tears away, away.
I try, I try, I try, I try,
Wish, wish for the summer Want, to pull over under, I wipe my tears away, away.
I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try to make the best at happiness.
I'm a broken heart, I'm a broken heart, I'm a broken heart, My love is bleeding; I'm a broken heart, I'm a broken heart, I'm a broken heart, An empty feeling.
I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try to make do with more more of less.
All, all of our moments have, Just become ailments, I'm haunted all of every day.
I try, I try, I try, I try,
Ache, aching and teething, My, big love is bleeding, I think I might be dying.
I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try to make the best at happiness.
I'm a broken heart, I'm a broken heart, I'm a broken heart, My love is bleeding; I'm a broken heart, I'm a broken heart, I'm a broken heart, An empty feeling.
I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try,
I'm a broken heart, I'm a broken heart, I'm a broken heart, My love is bleeding; I'm a broken heart, I'm a broken heart, I'm a broken heart, An empty feeling.
I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try, I try,
La la la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la Come on, come on Come on, come on
Make yourself free, make yourself grow Come on up into the attic - come and see the glow A pretty idiot is kissing everyone she doesn't know And the pigs are eating popcorn, selling tickets to the show.
Give yourself away, feel the wind blow We're watching movies on the ceiling, all the artists we know If there's someone you don't like you don't have to say hello There's no reason you should leave There's no reason you should go
La la la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la Come on, come on Come on, come on
Take yourself out, hit the tambourine We have loaded up your eyes and fed you tangerines If you open up your box you will find a time machine If you try to find a scratch there'll be no signs of where you have been.
Give yourself up, make yourself sing Don't tell us that you can't - You need a sampling? Da da da da-da-da-da-da Da da-da da da-da-da-da-da dadada...
La la la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la Come on, come on Come on, come on
Da da da da-da da-da da Da da-da-da da-da-da
La la la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la Come on, come on Come on, come on
La la la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la La la la La-la-la-la-la Come on, come on Come on, come on
I need someone to show A little kindness If he can turn his head A little blindness I know that I might seem A little aimless And I can also be A little shameless.
Do you know the way? I am from out of town I need a place to stay, someone to show me all around
A box of chocolates And a dozen flowers Just a little room To sit and think for hours and hours
I will take it all With little grains of salt I make anything Feel less like what it's not Just say everything As if it's not been heard I will listen, hurt
I'm hearing every word.
Do you know the way? I am from out of town I need a place to stay, someone to show me all around
A box of chocolates And a dozen flowers Just a little room To sit and think for hours and hours
Do you know the way? I am from out of town I need a place to stay, someone to show me all around
A box of chocolates And a dozen flowers Just a little room To sit and think for hours and hours
Box of chocolates And a dozen flowers Just a little room To sit and think for hours and hours and
I put my hands up to my face So hard for me to just embrace the lens The moment's gone and now I'm dry And how the camera can reply Cool babies and soft operations Holding my hand, throwing coins in my cup Twisting numbers and public relations Tell me to sit there and just shut up Don't take Don't take my picture Don't don't take my picture
I try to give it everything The games I play, the songs I sing What do I do, do I propose Oh how the camera as I spoke Cool babies and soft operations Holding my hand, throwing coins in my cup
Twisting numbers and public relations Tell me to sit there and just shut up Don't take Don't take my picture Don't don't take my picture
Don't want you to take my picture Don't want you to take my picture Don't want you to take my picture Don't want you to take my picture
Cool babies and soft operations Holding my hand, throwing coins in my cup Twisting numbers and public relations Tell me to sit there and just shut up Don't take Don't take my picture Don't don't take my picture
Because because I'm weary of this melody Because because I want go get up off my knees Because because I'm tired of chasing you around Because because I'm lying prostrate on the ground
And when I'm tired, I'm so very tired And when it's done, it's like I've killed someone
Because because I'm sick of all the bones you throw Because because There's nothing from the seeds you sow Because because I can't remember why I'm here Because because It's all become so crystal clear
And when I'm tired, I'm so very tired And when it's done, it's like I've killed someone
Because because Because because Because because Because because Because because Because because
And when I'm tired, I'm so very tired And when it's done, it's like I've killed someone
Because because I'm weary of this melody Because because I want go get up off my knees Because because I'm tired of chasing you around Because because I'm lying prostrate on the ground Because because I'm sick of all the bones you throw Because because There's nothing from the seeds you sow Because because I can't remember why I'm here Because because It's all become so crystal clear
Do you know who I am I'm alive you understand, the life, the life, the life Check your head I heard a sound Make certain no ones around The sound, the sound, the sound
Do you know where your from Turn around your crumbs are gone around, around, around Are you lost, are you not there, are you shut down Are you prepared, shut down, shut down, shut down
Are you prepared for the atom bomb, are you prepared for my aching arms Are you prepared, are you prepared Are you prepared for serenity, are you prepared to disagree Are you prepared, are you prepared for me
Do you know who I am I'm alive you understand, the life, the life, the life