1900년대 초, 미국사회의 하층계급을 형성하고 있는 흑인들에게는 범죄와 매춘 그리고 마약이 소일거리였다. 아이들은 철길에 앉아 쓰레기더미 속에서 찾아낸 음식찌꺼기를 먹으며 놀았다. 어린 루이 암스트롱의 삶도 그렇게 시작되었다. 1913년 1월 1일, 열 세살이 되던 해 설날 루이 암스트롱은 소년원에 들어간다. 죄목은 '총기난사'. 설날을 축하하는 불꽃놀이와 폭죽에 신이 난 어린 루이가 의붓아버지의 38구경 권총을 들고 나가 신나게 쏘아댄 것이다. 이러한 철없는 행동으로 그도 소년원을 통해 시작하는 검둥이들만의 여정을 시작했다. 그러나 이 사건은 그의 생애에서 가장 중요한 계기가 되었다. 소년원의 악대에서 코넷을 불기 시작한 것이다. 음악에 대한 아무런 지식도 없는 어린 루이는 오직 감각에만 의존한 연주를 훌륭하게 해냈다. 3년 후에 소년원을 나온 그는 석탄배달을 하며 밤이면 술집에서 코넷을 불었다. 많은 사람들이 그의 솔로가 나오면 흥겨워했고 그의 인기는 치솟았다. 그는 금방 뉴올린즈 빈민가 최고의 연주자라는 칭송을 듣기 시작했다. 몇 년 후, 그는 세인트루이스 출신의 피아니스트페이트 메러블에게 스카웃되어 미시시피 강을 오르내리는 유람선에서 재즈를 연주하기 시작했다. 이때 데이비드 존슨이라는 멜로폰 연주자가 그에게 악보 읽는 법을 가르쳐 주었다. 1922년 킹 올리버가 루이 암스트롱을 시카고로 불러들였다. 1925년 11월, 암스트롱은 일련의 시리즈 녹음을 위해 오케 스튜디오에 들어갔다. 이것은 재즈 역사에서 획기적인 사건이 된다. 이 음반을 통해 수많은 재즈 팬들이 생겨나기 시작했기 때문이다. 그전에도 녹음은 했지만 그가 리더로 나선 녹음은 이것이 처음이다. 루이 암스트롱은 스타가 되었다. 1929년 대망의 뉴욕으로 진출한 그는 수많은 음반을 녹음했고 영화에도 출연했다. 이제 그는 세계를 정복한 아티스트가 되었다. 말년의 그는 미국의 국보급 아티스트로 추앙받았다. 소년원 출신의 검둥이에 불과했던 루이 암스트롱이 명성과 부를 얻고 미국의 국보로 성장한 것은 좌절 속에 살아야했던 수많은 흑인들에게 희망의 상징이었다.
1900년을 전후해서 뉴올린즈에서 생겨난 재즈는 미시시피강을 오르내리는 유람선을 통해 캔자스시티로 전해지고 시카고를 거쳐 뉴욕으로 전파되었다. 루이 암스트롱은 이 과정을 고스란히 밟았다. 루이 암스트롱의 삶을 재즈의 역사라고 칭하는 것은 바로 이 때문이다. 시카고에 정착한 루이 암스트롱은 엄청난 양의 녹음과 연주로 쉴새없이 바빴다. 그의 소문은 뉴욕에까지 퍼졌다. 드디어 뉴욕에 입성한 그는 이미 세계인들로부터 주목받는 연주자가 되어 있었다. 이 음반에는 이러한 루이 암스트롱의 초기 역사가 담겨 있다.
루이 암스트롱이 세계를 정복할 수 있었던 것은 무엇일까? 루이 암스트롱의 이미지로 막강한 스태미너로 불어대는 트럼펫과 구수한 허스키 보이스가 떠오른다. 그러나 그의 음악에는 열광하는 대중들이 인식하지 못하는 고도의 음악적 깊이가 있다. 그가 구사하는 트럼펫 솔로에는 정식으로 음악교육을 받지 못한 사람이라고는 생각지 못할 정도로 논리에 투철한 전개방식 내재되어있다. 섬광이 번뜩이는듯한 날카로운 사운드로 시작되는 그의 솔로는 도입, 전개, 반전, 결말이 긴장감있게 전개된다. 그의 음색은 전 음역에 걸쳐 따듯하고 부드러웠다. 특히 고음역에서 뛰어났다. 고음역은 트럼펫 연주자들이라면 모두 욕심을 내는 사운드이지만 그것이 결코 쉬운 일이 아니다. 테크닉이 발달한 요즈음의 연주력으로는 그리 놀라운 일이 아니지만 당시로서는 대단한 일이었다. 그리고 가장 중요한 것, 아름다운 선율이 있다. 그의 선율에는 자신을 피력하는 호소력이 있다. 무엇인가 말을 하는 듯한 대화적 요소로 가득 차 있기에 재즈를 모르는 이들도 쉽게 다가갈 수가 있다. 그리고 박자에 얽매이지 않은 선율을 만들어 낸다. 박자에 근거한 애들립이 새로운 자유를 얻게되었다. 이러써 그의 선율에 예술적 가치가 부여된다. 이 모든 것을 그는 동물적 감각으로 구사한 것이다. 이렇듯 뛰어난 트럼펫 연주가 있었기에 청중들은 그의 솔로를 원했다. 자연스럽게 그의 음악적 카리스마를 돋보이게 해 줄 밴드가 필요했다. 그의 밴드에는 많은 명인들이 있었지만 결국 그들 모두 루이 암스트롱의 보조역할에 머물었다. 이 결과 재즈는 집단예술에서 한사람의 스타일리스트를 중심으로 움직이는 독주스타일의 음악으로 변했다.
만년의 루이 암스트롱은 자신을 예술가로 대접하는 것에 거부감을 표시했다. 고고한 예술가보다는 많은 사람을 즐겁게하는 엔터테이너로서 만족했다. 이는 석탄배달을 하던 검둥이가 자신에게 주어진 지위와 명성을 소중히 지키려는 조심스러움에서 비롯된다. 그 이면에는 어려서부터 굶주려왔던 사랑에 대한 욕구가 도사리고 있다. 부모의 사랑을 받지 못한 그에게는 낯선 사람의 사랑이 필요했다. 그렇기에 무대에 섰을 때 쏟아지는 관객들의 갈채가 너무나도 소중했다. 뉴올린즈 거리에서 석탄배달을 하던 검둥이가 뭇사람들의 사랑을 받는 존재가 되었을 때 그는 그 갈채의 소중함을 알았다. 그는 어떻게든 이 영광을 지키려고 했다. 남이 싫어하는 행동은 절대로 하지 않는 그의 성격은 천성적이기도 했지만 끝까지 사랑을 받으려는 심리가 작용했음을 부인할 수 없다.
1900년 뉴올린즈 태생의 루이 암스트롱이 이제 탄생 100주년을 맞았다. 그와 함께 재즈의 역사도 100년이 되었다. 그 동안 재즈는 너무나도 많은 변화를 거쳐 오늘에 이르렀다. 재즈는 항상 새로운 모습으로 변형되어 가는 속성을 지녔다. 루이 암스트롱이 처음 재즈를 연주하던 뉴올린즈는 이제 재즈의 고향이 되었고 루이 암스트롱은 역사의 인물이 되었다. 그러나 현존하는 많은 재즈연주자들의 음악 속에는 루이 암스트롱이 개발해낸 주법과 표현양식이 들어 있다. 루이 암스트롱은 영원한 재즈의 대명사인 것이다.
I touch your lips and all at once the sparks go flying Those devil lips that know so well the art of lying And though I see the danger, still the flame grows higher I know I must surrender to your kiss of fire
Just like a torch, you set the soul within me burning I must go on, I'm on this road of no returning And though it burns me and it turns me into ashes My whole world crashes without your kiss of fire
I can't resist you, what good is there in trying? What good is there denying you're all that I desire? Since first I kissed you my heart was yours completely If I'm a slave, then it's a slave I want to be Don't pity me, don't pity me
Give me your lips, the lips you only let me borrow Love me tonight and let the devil take tomorrow I know that I must have your kiss although it dooms me Though it consumes me, your kiss of fire
I can't resist you, what good is there in trying? What good is there denying you're all that I desire? Since first I kissed you my heart was yours completely If I'm a slave, then it's a slave I want to be Don't pity me, don't pity me
Give me your lips, the lips you only let me borrow Love me tonight and let the devil take tomorrow I know that I must have your kiss although it dooms me Though it consumes me. the kiss of fire!!!
I thought I'd found the man of my dreams. Now it seems, This is how the story ends: He's goin' to turn me down and say, "Can't We Be Friends?"
I thought for once it couldn't go wrong. Not for long! I can se the way this ends: cNever again! Through with Love, Throught with men! They play their game without shame, and who's to blame?
I thought I'd found a man I could trust. What a bust! This is how the story ends: He's goin' to turn me down and say, "Can't We Be Friends?"
The weather is fright'ning The thunder and lightning Seem to be having their way But as far as I'm concerned, it's a lovely day The turn in the weather Will keep us together So I can honestly say That as far as I'm concerned, it's a lovely day And everything's O.K.
Isn't this a lovely day To be caught in the rain? You were going on your way Now you've got to remain
Just as you were going, leaving me all at sea The clouds broke, they broke and oh! What a break for me
I can see the sun up high Tho' we're caught in the storm I can see where you and I Could be cozy and warm
Let the rain pitter patter But it really doesn't matter If the skies are gray Long as I can be with you it's a lovely day
Pennies in a stream, Fallen leaves of sycamore Moonlight in Vermont.
Gentle finger waves, Ski trails down a mountain side Snowlight in Vermont.
Telegraph cables they sing down the highway And travel each bend in the road. People who meet in this romantic setting Are so hypnotized by the lovely Evening summer breeze, Warbling of a meadow lark, Moonlight in Vermont.
The evening breeze caressed the trees, tenderly The trembling trees embraced the breeze tenderly Then you and I came wandering by and lost in a sigh were we The shore was kissed by sea and mist tenderly I can't forget how two hearts met breathlessly Your arms opened wide And closed me inside You took my lips you took my love so tenderly
I was a stranger in the city Out of town were the people I knew I had that feeling of self-pity What to do, what to do, what to do The outlook was decidedly blue
But as I walked through the foggy streets alone It turned out to be the luckiest day I've known
A foggy day, in London town Had me low, had me down I viewed the morning, with much alarm British Museum, had lost its charm
How long I wondered, Could this thing last But the age of miracles, hadn't past For suddenly, I saw you there And through foggy London town, The sun was shining everywhere
For suddenly, I saw you there And through foggy London town, The sun was shining everywhere
Heaven, I'm in Heaven, And my heart beats so That I can hardly speak; And I seem to find The happiness I seek When we're out together Dancing, cheek to cheek.
Heaven, I'm in Heaven, And the cares that hang Around me thro' the week Seem to vanish like A gambler's lucky streak When we're out together Dancing, cheek to cheek.
Oh! I love to climb to mountains, And to reach the highest peak, But it doesn't thrill me half as much As dancing cheek to cheek.
Oh! I love to go out fishing In a river or a creek, But I don't enjoy it half as much As dancing cheek to cheek.
Dance with me I want my arm about you; The charm about you Will carry me thro' to Heaven
I'm in Heaven, And my heart beats so That I can hardly speak; And I seem to find The happiness I seek When we're out together Dancing cheek to cheek
Nearness of You, The(Ned Washington, Hoagy Carmichael) Its not the pale moon that excites me That thrills and delights me, oh no Its just the nearness of you
It isnt your sweet conversation That brings this sensation, oh no Its just the nearness of you
When youre in my arms and I feel you so close to me All my wildest dreams come true
I need no soft lights to enchant me If youll only grant me the right To hold you ever so tight And to feel in the night the nearness of you
I never knew the charm of spring I never met it face to face I never knew my heart could sing I never missed a warm embrace
Till April in Paris, chestnuts in blossom Holiday tables under the trees April in Paris, this is a feeling That no one can ever reprise
I never knew the charm of spring I never met it face to face I never knew my heart could sing I never missed a warm embrace Till April in Paris Whom can I run to What have you done to my heart
I got plenty of nothing And nothing's plenty for me I got no car - got no mule I got no misery
Folks with plenty of plenty They've got a lock on the door Afraid somebody's gonna rob 'em While there out (a) making more - what for
I got no lock on the door - that's no way to be They can steal the rug from the floor - that's OK with me 'Cause the things that I prize - like the stars in the skies - are all free
I got plenty of nothing And nothing's plenty for me I got my gal - got my song I Got heaven the whole day long
He loves and she loves, And they love so why can't you love and I love like too? Birds love and bees love And whispering trees love, And that's what we both should do.
Oh I always knew someday you'd come along, We'll make a twosome that just can't go wrong, Hear me he loves and she loves And they love so won't you Love me as I love you?
Oh I always knew someday you'd come along, We'll make a twosome that just can't go wrong, Hear me he loves and she loves And they love so won't you Love me as I love you? Won't you love me, as I love you?
JAKE (To Clara) What, that chile ain't asleep yet? Give him to me. I'll fix him for you. (Jake takes the baby from Clara)
Lissen to yo' daddy warn you, 'Fore you start a-travelling, Woman may born you, love you and mourn you, But a woman is a sometime thing, Yes, a woman is a sometime thing.
MINGO Oh, a woman is a sometime thing.
JAKE Yo' mammy is the first to name you, Then she'll tie you to her apron string, Then she'll shame you and she'll blame you Till yo' woman comes to claim you, 'Cause a woman is a sometime thing, Yes, a woman is a sometime thing.
SPORTING LIFE Oh, a woman is a sometime thing.
JAKE Don't you never let a woman grieve you Jus' cause she got yo' weddin' ring. She'll love you and deceive you, Take yo' clothes and leave you 'Cause a woman is a sometime thing.
ALL Yes, a woman is a sometime thing. Yes, a woman is a sometime thing, Yes, a woman is a sometime thing.
JAKE There now, what I tells you; he's asleep already.
Things have come to a pretty pass Our romance is growing flat, For you like this and the other While I go for this and that,
Goodness knows what the end will be Oh I don't know where I'm at It looks as if we two will never be one Something must be done:
You say either and I say either, You say neither and I say neither Either, either Neither, neither Let's call the whole thing off.
You like potato and I like potahto You like tomato and I like tomahto Potato, potahto, Tomato, tomahto. Let's call the whole thing off
But oh, if we call the whole thing off Then we must part And oh, if we ever part, then that might break my heart
So if you like pyjamas and I like pyjahmas, I'll wear pyjamas and give up pyajahmas For we know we need each other so we Better call the whole thing off Let's call the whole thing off.
You say laughter and I say larfter You say after and I say arfter Laughter, larfter after arfter Let's call the whole thing off,
You like vanilla and I like vanella You saspiralla, and I saspirella Vanilla vanella chocolate strawberry Let's call the whole thing off
But oh if we call the whole thing of then we must part And oh, if we ever part, then that might break my heart
So if you go for oysters and I go for ersters I'll order oysters and cancel the ersters For we know we need each other so we Better call the calling off off, Let's call the whole thing off.
I say father, and you say pater, I saw mother and you say mater Pater, mater Uncle, auntie let's call the whole thing off.
I like bananas and you like banahnahs I say Havana and I get Havahnah Bananas, banahnahs Havana, Havahnah Go your way, I'll go mine
So if I go for scallops and you go for lobsters, So all right no contest we'll order lobseter For we know we need each other so we Better call the calling off off, Let's call the whole thing off.
The odds were a hundred to one against me The world thought the heights were too high to climb But people from Missouri never incensed me Oh, I wasn't a bit concerned For from hist'ry I had learned How many, many times the worm had turned
They all laughed at Christopher Columbus When he said the world was round They all laughed when Edison recorded sound They all laughed at Wilbur and his brother When they said that man could fly
They told Marconi Wireless was a phony It's the same old cry They laughed at me wanting you Said I was reaching for the moon But oh, you came through Now they'll have to change their tune
They all said we never could be happy They laughed at us and how! But ho, ho, ho! Who's got the last laugh now?
They all laughed at Rockefeller Center Now they're fighting to get in They all laughed at Whitney and his cotton gin They all laughed at Fulton and his steamboat Hershey and his chocolate bar
Ford and his Lizzie Kept the laughers busy That's how people are They laughed at me wanting you Said it would be, "Hello, Goodbye." But oh, you came through Now they're eating humble pie
They all said we'd never get together Darling, let's take a bow For ho, ho, ho! Who's got the last laugh? Hee, hee, hee! Let's at the past laugh Ha, ha, ha! Who's got the last laugh now?"