01. 순라꼭질 (Hide and Sunra)
‘순라꼭질’은 조선시대에 군인이 밤에 도둑과 화재 등을 경계하기 위해 궁중과 도성을 순찰하던 것을 뜻하는 ‘순라’와 많은 문화권의 아이들에게 사랑받는 놀이의 일종인 숨바꼭질의 ‘꼭질’을 합친 단어이다. 이 곡은 술래잡기에서 ‘술래’의 어원이기도 한 ‘순라’를 발현악기인 거문고와 함께 다양한 타악기, 재즈의 블루노트와 국악의 다양한 시김새, 리드미컬한 4/4박자와 전통 장단의 대비를 통해 전통적이면서도 모던하고, 긴박하면서도 익살스럽게 표현한다.
The title “Hide and Sulla” combines sulla, the name of the night patrols carried out by Joseon Dynasty-soldiers within palace and fortress walls to guard against thieves and fires, with “hide and,” a term that came from the children’s game of hide-and-seek and is beloved by kids in numerous cultures. This music harmoniously blends geomungo, the traditional string instrument; a variety of percussion instruments; and jazz blues notes with a diverse range of gugak (Korean traditional music) techniques and expressions (sigimsae). Furthermore, the contrast created between a rhythmic 4/4 beat and the traditional effectively and vividly expresses sulla, the origin of the word “sullae” (the “it” in tag game), through a sound that is simultaneously traditional and modern, suspenseful and playful.
02. 나리소서 (Ritual for rain)
예로부터 사람들은 날씨는 오롯이 신의 뜻이라고 생각하여, 가뭄이 길어지면 비를 부르는 기우제를 지냈다. 기우제는 신에게 염원을 전하는 제사이자, 악가무가 함께하는 사람들의 잔치이기도 하다. ‘나리소서’는 민요 성주풀이에서 따온 가사로, 어딘가의 미지의 섬에서, 하늘에 복을 기원하는 부족의 모습을 상상하며 만든 곡이다. 하늘의 복이 가득히 내려서 모두의 소망이 이루어지길 바라는 염원을 담아냈다.
Throughout history, people have believed weather to be the will of the gods, so when droughts persisted, they conducted rituals to summon rain. These rituals served as both rites to convey wishes to the gods, as well as festive gatherings of people accompanied by music, song, and dance. The title “Ritual for rain,” or “Narisoseo” (lit. please come down) in Korean, is taken from the lyrics of the folk song “Seongju puri,” and was created by imagining a tribe on an unknown island praying for blessings to rain down from the heavens. “Ritual for rain” embodies the hope that the abundant blessings of the sky will descend and grant everyone’s wishes.
03. KARMA(業)
온라인상에서 ‘익명’이라는 칼을 든 채 너무나 손쉽게 타인에게 위해를 가하는 모습을 비판하는 곡이다. 타인에 의해 더럽혀진 영혼들의 ‘원(願)’을 풀어내는 것이 아닌, 사무친 ‘원한(怨恨)’에 대해 소리치고 절규하는 모습을 곡에 담았다. 각기 다른 성질의 세 개의 박자를 혼합해 하나의 악구를 구성하고 선법의 선율을 차용해 곡의 주제에 부합하는 긴장감과 혼란스러운 느낌을 가중시켰으며, 묵직하고 웅장한 신스베이스와 공간감 있는 신디사이저, 우두드럼 사운드 위에 음(陰)의 텍스처가 강한 판소리 보 컬, 양금, 해금, 철현금, 철아쟁과 같은 국악기적 요소를 가미하여 신비로우면서도 에너제틱한 사운드를 구현한다.
“KARMA”
This song criticizes the ease with which people harm others online while wielding a knife cloaked in anonymity. Rather than releasing the “wishes” of souls tainted by others, the song portrays the souls shouting and screaming about their “resentment.” In line with the song’s theme, three distinct beats are blended to form a unified phrase. This is then incorporated into the melody of a musical mode to heighten the tension and confusion for a mysterious, yet energetic sound. This is achieved by infusing elements of gugak performance like pansori (epic story-telling through song) vocals; instruments such as yanggeum (hammered dulcimer), haegeum (two-string instrument), cheol hyeongeum (metal-stringed, six-string zither), and cheol ajaeng (metal-stringed, seven-string bowed zither), known for their strong “yin texture;” a solid and majestic synth bass; synthesizer sounds that create a sense of space; and the resonance of the wood drum
04. 너울 超 (Over The Waves)
세찬 파도가 몰아치는 동해바다를 바라보며 영감을 받은 곡으로, 곡의 후반부에서는 동해안별신굿 중 ‘드렁갱이 장단’을 사용하여 잔물결들이 밀도 있게 쌓여 큰 파도를 만들어내는 것을 표현하였다. 또, 뮤트 주법을 사용하여 파도가 칠 때 튀어 오르는 물방울들의 모습을 형상화하였다. 각 악기 넉 대를 물결에 비유하여 물결들이 겹쳐 너울이 되어 큰 파도가 솟구치는 것처럼 각 파트는 다른 파트에 소리의 층을 쌓아가며 그들의 합, 그 이상을 만들어 한계를 초월한다. 모든 걸 집어삼킬 듯 휘몰아치던 파도는 절정에 다다른 뒤, 언제 그랬냐는 듯 고요를 가져온다.
“Over The Waves”
This music drew inspiration from gazing at the East Sea with its turbulent waves. In the latter part of the song the deureonggaengi beat from the Donghaean Byeolsingut (Village Ritual of the East Coast) ritual is used to represent how a dense accumulation of ripples can create large waves. Additionally, the mute technique is employed to visualize water droplets bouncing as waves rush to the shore. Each of the four instruments is likened to a wave; as the “waves” overlap, they build layers of sound to create a sum greater than its parts and transcend limitations. At the climax of “Over the Waves,” the all-engulfing wave descends into silence, as if nothing ever happened.
05. 불이과 (No More Mistakes)
‘잘못을 두 번 저지르지 아니함’이라는 뜻으로, 성공과 실패를 반복하는 삶 속에서 실패할 때 좌절하고 멈추기보다 반추하여 성장의 원동력으로 삼아 성공을 향해 달려가는 삶의 자세를 음악으로 표현했다. 또한 민속악과 정악 그리고 현대음악을 사용하여 21세기 한국음악이 추구하는 방향성을 ‘옴브레스’만의 색깔로 재해석하였다.
“No More Mistakes”
“No More Mistakes,” or “Buligwa” in Korean, expresses through music an attitude towards life that embraces failures as a driving force for growth, instead of becoming disheartened or stagnant in the face of repeated successes and failures. Additionally, by incorporating elements of folk, Korean classical (jeongak), and contemporary music, Hombres uses their unique lens and style to reinterpret the direction of 21st-century Korean music.
06. 새벽 (Dawn)
김소월의 시 ‘새벽’은 아침이 오기 전의 호숫가의 풍경을 그리며 시상을 전개한다. 아직 해가 뜨지 않은 상황을 묘사하면서 ‘해가 뜨길 바라는’ 새벽을 그리고 있다. 그리고 이 새벽은 앞으로 다가올 희망이 있는 미래이다. 새벽처럼 조금은 어두운 현재에서 희망으로 나아가는 과정을 그려내며, 곡을 듣는 많은 사람들의 희망 또한 이루어지길 바라는 마음으로, 새벽의 섬세한 감정을 음악으로 표현하였다.
“Dawn”
Kim Sowol’s poem, “Dawn,” paints a picture of a lakeside before the arrival of morning. Describing the moment before sunrise, it portrays a dawn “that hopes for the sun.” This dawn alludes to a future filled with hope for what is to come. This song depicts the process of moving forward from the present, which is somewhat dark, like the dawn, towards hope. Through its expression of the delicate feelings of dawn, the music shares a message of hope to the many people listening, and prays that their dreams will be fulfilled.
07. Silk Road
한 소년이 실크로드를 걸으며 첫 모험을 떠나고 성장하는 이야기를 음악으로 담았다. 실크로드는 이름처럼 안락한 비단길이 아닌, 세계에서 가장 통과하기 어려운 길이다. 모래사막에서 소년은 앞날과 모험에 대한 확신도 없고 끝없는 길에 두려움이 가득하지만, 하루하루 마주하는 것들을 통해 점점 자기 확신과 자신감을 얻으며 걸어간다. 이 소년의 이야기는 우리의 모습을 비유한 것이다. 소년이 실크로드를 걸어가며 생기는 역경과 많은 상황의 변수들은 마치 젊은 청년들이 일상을 살아가는 모습과도 닮아있고, 그 모든 과정을 극복하고 나아가는 모습을 곡 안에 그려냈다. 여태까지 걸어 온 길을 보며 앞으로도 해낼 수 있다는 믿음과 함께 소년, 즉 우리는 내일을 기대하며 한 걸음 한 걸음 나아간다.
“Silk Road”
The song encapsulates a tale of a young boy who sets out on his first adventure and grows as he walks along the Silk Road. Despite what its name might evoke, the Silk Road is not a smooth and silky path, but one of the world’s most challenging routes to traverse. In the sandy desert, the boy faces the uncertainty of his future and adventure, filled with fear of the endless road. Regardless, he keeps walking, gradually gaining self-assurance and confidence through his daily encounters. This boy’s journey serves as a metaphor for our own lives. The obstacles he faces along the Silk Road and the unpredictability of various situations reflect the way that many young people navigate their daily lives. The song depicts how the boy overcomes all challenges along the way and eventually moves forward. With the belief that he can continue as he reflects on the path he has traveled thus far, the boy, a reflection of ourselves, eagerly steps forward, one foot after the other, in anticipation of what tomorrow will bring.
08. 나비
춘향가의 한 장면에서 영감을 받은 곡으로, 나비는 꽃, 혹은 짝을 찾는 대상이자 몽룡의 외로운 신세를 비유하는 대상이다. 또한 춘향가의 화자인 몽룡의 외로움을 한탄하며 부러워하는 대상이면서 동시에 화자 그 자체가 되기도 한다. 몽룡과 춘향의 첫 만남이 이루어지는 어느 봄날을 묘사함과 동시에, 청춘 남녀의 사랑앓이를 나비가 꽃을 찾는 모습으로 비유한 곡이다. 사랑스러운 멜로디와 가사를 통해 넓고, 새하얀 한지 위에 끝없이 펼쳐지는 사랑스러운 색감의 수채화를 그려낸다.
“Butterfly”
This song draws inspiration from a scene in Chunhyangga (The Tale of Chunhyang), where a butterfly, seeking a flower or an object of affection, serves as a metaphor for Mongryong’s lonely state. The butterfly simultaneously laments and envies the loneliness of Mongryong, the narrator of Chunhyangga, while also adopting the role of the narrator itself. The song depicts the first encounter of Mongryong and Chunhyang on a spring day, analogizing the lovesickness of a young man and a young woman to the way butterflies search for flowers. The lovely melody and lyrics of the song seem to paint an endless, brightly colored watercolor onto an infinite piece of Hanji (Korean traditional paper).
09. 환영(幻影) (illusion)
허상인 신기루를 만들어 낸다. 신기루 속 ‘오아시스’는 눈앞에 없는 것이 있는 것처럼 보이는 ‘환영(幻影)’과 비슷하다. 곡 ‘환영(幻影)’은 처음과 끝이 일관된 수미상관 구조이며, 책을 펼치고 덮는 듯한 구성으로 이야기를 밀도 있게 노래하고, 연주한다. 또한 피아노와 타악이 제시하는 박에 제약받지 않고 자유롭게 연주되는 아쟁과 구음의 선율 진행을 통해 오아시스를 찾는 과정에서 얽히고설킨 듯 자유분방하게 나아가는 우리를 음악으로 그려낸다.
“Illusion”
The reflection of light creates a mirage, that is, an illusion. The “oasis” within the mirage is similar to an “illusion,” in that it appears to exist but in reality, does not. The song “illusion” follows a consistent structure in which the beginning and the end match, singing and performing its story through a dense composition in a way that is reminiscent of opening and closing a book. Additionally, it portrays us—entangled in our quest for an oasis, moving forward freely with the melodic ajaeng (bowed zither) performance and free play of oral sounds (gueum), unconstrained by the beat suggested by the piano and percussion.
10. System
4차 산업혁명의 핵심 요소인 AI 인공지능의 개발에 따라 인간의 사고와 행동 데이터를 가진 시스템이 인간을 대체하고 있다. 이 곡 ’System(시스템)’은 인간을 넘어서려는 AI의 세계에 발을 내딛지만, 잠식당하지 않겠다는 포부를 담고 있다. 바다라는 요소를 사용하여 끝없는 정보를 가진 AI의 깊은 내면을 암시하고 그 심해의 어둠을 바라보는 시선으로 강하면서도 중독적인 베이스 리듬 위에 기계적인 사운드 연출을 통해 인간처럼 자연스러운 행동이 어려운 AI의 모습을 상상하며 표현하였다.
“System”
Following the development of artificial intelligence (AI), a core element of the 4th industrial revolution, systems with human thought and behavior data are replacing humans. The song “System” expresses the human desire to—without becoming consumed by AI—step into the world of AI which in turn seeks to surpass human capabilities. Using the element of the sea, the song hints at AI’s deep, inner world of endless information; gazing into the darkness of the deep sea, the song imagines and portrays AI’s struggles with acting human-like through mechanical sounds produced over a strong yet addictive bass rhythm.
크레딧
01. 순라꼭질 (Hide and Sunra)
작곡 : 공동창작
타악 : 함동우, 김태준
거문고 : 강태훈
02. 나리소서 (Ritual for rain)
작곡 : 이아로
편곡 : 풍류공작소
피아노, 징 : 이아로
철현금, 장구 : 정다휘
가야금, 바라, 심벌 : 신정하
소금, 대금, 북, 심벌 : 공경환
03. KARMA(業)
작곡 : 공동창작
작사: 김예권
보컬 : 차혜지
해금 : 유광민
철아쟁, 철현금 : 오하라
퍼커션 : 임정욱
양금, 퍼커션 : 송찬영
베이스 : 박채웅
건반 : 김예권
04. 너울 超 (Over The Waves)
작곡 : 민규비, Scene(씬)
25현 가야금(1파트) : 신은선
25현 가야금(2파트) : 임하랑
25현 가야금(3파트), 오션드럼 : 평승은
43현 개량 양금 : 신자빈
05. 불이과 (No More Mistakes)
작곡 : 이주원
건반 : 이주원
대금 : 서동건
운라, 퍼커션 : 이관희
오션드럼, 퍼커션 : 이산천
06. 새벽 (Dawn)
작곡 : 이서연
작사 : 김소월
정가 : 조윤영
피리, 생황 : 배정현
첼로 : 이금희
하프 : 정자현
피아노 : 이서연
07. Silk Road
작곡 : 공동창작
작사 : 정승준, 김청
보컬(정가) : 정승준
가야금, 양금 : 이지윤
거문고 : 차해랑
피아노 : 김 청
08. 나비
작사, 작곡 : 고석진
보컬 : 김예담
소금 : 이화진
가야금 : 조 한
기타 : 고석진
베이스 : 조중현
드럼 : 김지훈
09. 환영(幻影) (illusion)
작곡 : 양승범, 유시효
작사 : 유시효, 신지원
보컬(민요) : 신지원
피아노 : 양승범
타악 : 경의찬
아쟁 : 최유진
10. System
작곡 : 공동창작
작사 : 공동창작
보컬 : 윤세연
가야금 : 양주빈
거문고 : 이수흔
해금 : 유혜빈
건반, 컨트롤러 : 임재형 .... ....